Vanliga frågor & svar

Funderar du över något?

Vanliga Frågor och Svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna som ställs till oss, tillsammans med tydliga svar för att underlätta din vardag som tolk hos Språkpoolen.

När ska jag använda rekvisition?

Rekvisition används vid platstolkning, med undantag för vissa domstolar och andra kunder som använder elektronisk rekvisition.

För de flesta domstolar där du som tolk ska yrka ersättning krävs ingen rekvisition alls. Information om detta framgår i det meddelande du får som tolk i din bokningsbekräftelse.

Hur rapporterar jag in mina utförda uppdrag?

Du kan rapportera dina uppdrag på två sätt:

  1. Via appen TAQS Mobil 2:
    Rapportera direkt efter att uppdraget är slutfört för snabb och smidig hantering.
  2. Genom att skicka in rekvisitionen:
    Mejla rekvisitioner och underlag för eventuella utlägg så snart som möjligt efter utfört uppdrag till:
    📧 ekonomi@sprakpoolen.se

Var kan jag se mitt arvodesunderlag?

Ditt arvodesunderlag blir synligt i appen TAQS Mobil 2 (löneunderlag) cirka en vecka före löneutbetalningen som sker den 27 varje månad.

Hur utför jag en videotolkning?

Videotolkning sker via olika plattformar, det vanliga är via TEAMS eller Google Meet . Så här går det till:

  • Inbjudningslänk: Beställaren skickar en länk till dig som du ansluter till genom att acceptera inbjudan.
  • Bekräftelse: När du blir bekräftad för ett uppdrag framgår det i underlaget om det är en videotolkning.
  • Förbättra kvaliteten: Använd gärna headset för bättre ljud och placera telefonen/surfplatten i horisontellt läge med stöd bakom för att förbättra bildkvaliteten.

Vad innebär en avvikelse?

En avvikelse kan innebära en reklamation, ett klagomål eller en synpunkt på insatsen från tolk eller kund. Vid en avvikelse:

  1. Kontakt och utredning: Vår avvikelseansvarige kontaktar både tolken och beställaren för att tydliggöra vad som hänt.
  2. Beslutsfattande: Efter en utredning beslutas om åtgärder behöver vidtas.
  3. Återkoppling: Både tolken och beställaren får en rapport om vad som har utretts och vilka beslut som tagits.

Om du har ytterligare frågor eller behöver mer information, tveka inte att kontakta oss – vi finns här för att hjälpa dig!